Monday, November 7, 2011

Proaktif kah Aku???

Proaktif, berstrategi dan berakhlak. Ini peranan kita dalam gerakan Islam kerana apa yang kita cari di akhir nanti adalah daripada setiap amalan kita yang mendapat redha dan 'lampu hijau' daripada Allah. Ahli gerakan Islam yang proaktif menggunakan masa dan tumpuan mereka kepada penyelesaian, bukan permasalahan.

Semua orang boleh melihat masalah, tetapi orang berjaya sahaja yang yang mampu melihat jalan penyelesaian. Kita sebagai orang mukmin, pasti akan diuji di medan perjuangan ini. Tatkala kita diuji, asyik mengeluh dan merungut masalah, masalah dan masalah, kita sebenarnya akan gagal sebelum gagal. Tribulasi dalam perjuangan adalah sebagai kayu ukur sejauh manakah keberkesanan tarbiyah.

Jangan kita lemah dan berputus asa dengan seribu satu masalah dan luaran yang berduyun-duyun datang merapati kita.

Proaktif bermaksud, mengambil kawalan dan tanggungjawab ke atas diri kita sendiri. Kita tidak meletakkan kualiti hidup kita atas sesuatu yang kita tidak boleh kawal.Tidak menafikan masalah di pihak lain, tetapi melihat perubahan dan penyelesaiannya berada di tangan sendiri.


“Ana tak boleh buat apa-apa, kalau usrah macam ni, tak tersentuh hati, macam mana nak terus semangat dalam dakwah?”, kata seorang daie dalam sebuah jemaah. Susahlah begitu. Mungkin dia kena keluar masuk jemaah lain, atau duduk dengan jemaah yang hanya menyentuh soal hati.

“Kalau ukhuwah gloomy macam ini, saya memang depressed. Nak buat kerja pun rasa tak ada kebersamaan. Tak semangat!”, kata seorang lagi daie.

Kenyataan-kenyataan seperti ini, adalah seperti meletakkan remote controller kehidupan kita di pihak lain. Kita gembira atau sedih, kita bahagia atau derita, semua ditentukan oleh orang lain.

Tahap ukhuwah yang akan menentukan mood dan semangat juang kita.Naqib dan naqibah usrah yang akan menentukan saya boleh jadi baik serta semangat atau tidak dalam perjuangan.

"Pujuklah dirimu wahai si pengeluh, agar menjadi salah satu antara dua. Sama ada menjadi penyumbang kecemerlangan, atau menjadi penawar diri kepada penyelesaian. Bagi yang berjuang sekadar di pinggiran, mengeluh sepanjang zaman, sesungguhnya Syurga tidak begitu mengalu-alukan penonton yang budiman."

-Ustaz Hasrizal Abdul Jamil.

No comments:

Post a Comment